In de meeste gevallen gaan (beginnend) ondernemers naar een bank voor een kredietaanvraag. Maar er zijn ook alternatieve manieren. Een van deze manieren om een onderneming of een project te financieren is crowdfunding. Het principe hiervan is vrij eenvoudig. Een project of een bedrijfsplan wordt aangeboden en er wordt een bedrag vermeld dat nodig is als startkapitaal of om het project volledig te financieren. De bedoeling is dat men een kleine investering kan doen in het project. Als veel mensen (particulieren) hieraan meedoen kan het benodigde bedrag worden behaald.
Soorten crowdfunding
Er zijn diverse mogelijkheden om een crowdfunding campagne op te zetten. Wat het beste bij u past hangt af van uw idee en van het streefbedrag dat u wenst op te halen. Hieronder leggen we in het kort uit welke vormen crowdfunding er zijn.
1. Uw financiers belonen
Winstdeling of een tegenprestatie in de vorm van een product of dienst zouden zomaar voor de nodige geldschieters kunnen zorgen. Bij deze vorm van crowdfunding verwacht de financier een bepaalde beloning terug voor het geïnvesteerde bedrag.
2. Op basis van een donatie
Wanneer financiers voldoende potentie zien in een idee of een bedrijf kunnen ze zonder tegenprestatie een bepaald bedrag doneren.
3. Crowdfunding als lening
Hierbij verwacht de financier het ‘geleende’ bedrag terug. Na een afgesproken periode moet het opgehaalde bedrag dus worden terugbetaald, vaak is dit met een bepaald rentepercentage.
4. Financiering in ruil voor aandelen
Dit spreekt voor zich. Financiering in ruil voor aandelen is een sterk groeiende markt. Ook in Nederland. Uiteraard geldt dit niet voor elke onderneming.
Belangrijk: een goede pitch
Wat belangrijk is voor goede crowdfunding is om met een goed verhaal mogelijke investeerders warm te laten lopen voor uw idee. Wat willen mogelijke investeerders van me weten en waarom zouden ze in mij investeren zijn vragen die u in een korte pitch moet kunnen overbrengen. Vaak zijn mensen kritisch en denken ze wel twee keer na over het doen van een investering. Zorg ervoor dat u voldoende transparant bent over uw ideeën. Een passievol, onderscheidend verhaal kan juist het verschil maken.
Voordelen van crowdfunding
Ten opzichte van traditionele financiering zit er een aantal voordelen aan crowdfunding. Op de eerste plaats bent u niet (meer) afhankelijk van een bank en dit komt vooral de snelheid ten goede. Banken hebben soms weken, zo niet maanden nodig om een kredietaanvraag te behandelen. Een crowdfundingplatform beoordeelt op haalbaarheid en doet dit veel sneller. Sommige platforms geven binnen 48 uur groen licht (of niet) voor uw ideeën.
Ook kunt u vanaf het begin van uw onderneming of project betrokkenheid en naamsbekendheid creëren. Zo ontstaat er meer dynamiek tussen de ondernemer en de investeerder. Startende ondernemers kunnen hun bedrijf direct de juiste (financiële) impuls geven. Via de reguliere weg is dit meestal veel lastiger.
Het grootste voordeel is misschien wel dat innovatie en out-of-the-box ideeën een kans krijgen. Als u het publiek (the crowd) laat geloven in uw plannen, dan ligt de wereld aan uw voeten.
Nadelen van crowdfunding
Het grote nadeel is dat het een tijdrovende voorbereiding vergt om een campagne op te zetten. Daarnaast kan het gebeuren dat het streefbedrag niet wordt gehaald. De termijn kan dan in sommige gevallen worden verlengd. In een ander geval moeten de investeerders hun geld terug krijgen.
Waar u ook voor moet oppassen is dat u niet te veel geheimen prijs geeft. Er zijn altijd kapers op de kust die met een mooi idee aan de haal willen gaan. Online kent nou eenmaal geen geheimen meer.
Succesvolle acties
De crowdfundingacties die gericht zijn op vastgoed en duurzame energie zijn al jaren bezig aan een opmars. Vooral projecten met een groen imago zijn uitermate geschikt voor deze vorm van financiering.
Een van de meest opvallende acties is de WakaWaka solar Light. Dit idee slaagde erin wereldwijd 320 investeerders aan te trekken voor €75.000,-. Het opgehaalde kapitaal is gebruikt om LED-lampen op zonne-energie te produceren voor ontwikkelingslanden.
Met de term Winddelen wilde de Windcentrale een bedrag van € 700.000,- ophalen met crowdfunding. De Windcentrale wilde liquide middelen vrijmaken om te investeren in nieuwe duurzame projecten. Dit werd een groot succes. Met een tweede project werd nog eens ruim €900.000,- opgehaald. Met een rendement van 4,8% op hun lening kunnen de investeerders (een deel van) hun lening omzetten in ‘winddelen’. Zodoende kunnen ze hun eigen stroomverbruik compenseren met door de windmolen opgewekte stroom.
Nog een mooi duurzaam voorbeeld. Via een tweetal crowdfundingprojecten wist het bedrijf Greenspread €1,4 miljoen financiering aan te trekken. Dit geld wordt besteed aan de uitbouw van de duurzame energieprojecten van Greenspread.
Kosten
Het spreekt voor zich, maar het gebruiken van een crowdfundingplatform is niet gratis. Wat die kosten zijn, daar is geen duidelijk antwoord op te geven. Het hangt onder andere af van de manier waarop u de crowdfunding opzet, maar ook van het doelbedrag.
U kunt in sommige gevallen rekenen op kosten voor het plaatsen van uw project. Dit kan eenmalig, periodiek of op basis van een percentage over de benodigde financiering zijn. Ook kunt u een bepaald percentage van het opgehaalde bedrag afspreken.
Waarom kiezen voor Crowdfunding via DAG?
Crowdfunding maakt deel uit van de snelle online wereld. Het is hip en modern en kan veel voor u betekenen. Nu is het aan u, als ondernemer, om te kiezen of deze vorm van financiering bij u past.
Wij zijn een onafhankelijk financieel adviesbureau en hebben veel ervaring met (beginnende) ondernemers. Onze ervaring heeft ons zeer goede contacten opgeleverd, die uw crowdfundingactie tot een succes kunnen maken. Wij bieden u de financiële mogelijkheden om kansen in de markt te pakken en te benutten. Na een intake koppelen we u aan een crowdfundingpartner die perfect bij u en uw idee past.
Benieuwd naar wat wij voor uw project of bedrijfsidee kunnen betekenen? Wij vertellen het u graag.